Balkan Studies 7
[ Abstract ]
Here comes the abstract (cf. Balkan Studies 1, 2, 3, 4, 5, 6) of Peter Mario Kreuter (Regensburg): Slightly Nonsense. Or: Is there an Impact of (more or less) Scientific Balkan Studies in the Public (non-academic) Sphere?
"In Albania it is forbidden to listen to Manele; doing otherwise may be punished by imprisonment, fines, and whipping." This is what one can read when visiting the German Wikipedia in order to find some information about the Romanian musical style manele which also exists in Albania, but under a completely different name (tallava).
This is just one example of what can be found on the internet. Regardless of whether one follows the discussion forums of major newspapers (like this author did for the Austrian daily Der Standard) or the various threads with Balkan themes on de.science.geschichte on google.groups, one will always find plenty of nonsense. The internet is not the sole cause of that kind of problem, however: "The gruesome regime of the Wallachian Prince Vlad III the Impaler, who impaled at once 20.000 Turkish soldiers" is one of the classic myths this author is frequently confronted with, when interviewed by the mass media. As sources are habitually cited some obscure sites on the internet.
From this "netical" point of view, our work as historians seems little more than preposterous. Are false information and easy-to-use mythologemes inextinguishable? What kind of strategies could be be devised to attain a greater impact of our work on popular media? Based on the author’s personal impressions, my paper seeks to discuss potentials of a more encompassing strategy of intervention through greater presence on the internet.
Ziemlicher Unsinn. Oder: Kann die (mehr oder weniger) wissenschaftliche Balkanforschung Einfluss auf die (nichtakademische) öffentliche Sphäre haben?
"In Albanien ist das Hören von Manele verboten und kann mit Gefängnis, Geldbuße und Peitschenhieben bestraft werden." Dies kann man in der deutschen Wikipedia lesen, wenn man Informationen zum rumänischen Musikstil Manele sucht, der auch in Albanien unter dem Namen Tallava existiert. Wohlgemerkt, es ist vom gegenwärtigen, heutigen Albanien die Rede...
Dies ist nur ein Beispiel von vielen Internetinformationen. Ob man nun Diskussionsforen größerer Zeitungen verfolgt (der Autor unternahm dies anhand der österreichischen Tageszeitung Der Standard) oder einige der Threads auf de.science.geschichte bei google.groups, die Balkanthemen gewidmet sind – man wird immer eine große Menge an Unsinn finden. Es ist jedoch nicht das Internet allein, das dieses Problem hervorgebracht hat. Das "grausame Regime des wallachischen Prinzen Vald III, des Pfählers, der auf ein Mal 20.000 türkische Soldaten pfählte" gehört zu den klassischen Stereotypen, mit denen sich der Autor konfrontiert sieht, wann immer er den Massenmedien ein Interview gibt, und für die stets irgendwelche obskuren Internetseiten als Quelle angegeben werden.
Aus dieser Net-Perspektive ist balkanologische Arbeit einfach sinnlos. Es scheint, als wären Fehlinformation und gebrauchsfertige Mythologeme unausrottbar. Aber wie könnte man strategisch dagegen vorgehen? Besteht irgendeine Möglichkeit, überhaupt Einfluss auszuüben? Die Präsentation gibt einen Überblick über persönliche Eindrücke und diskutiert das Potenzial einer breiter gefassten Interventionsstrategie durch bessere Internetpräsenz.
Peter Mario Kreuter (born 1970) has graduated from University of Bonn (Master of Arts 1997, PhD 2001) and has working experience both as a scholar and researcher in history, linguistics and ethnogra-phy, and as the scientific backbone of radio and TV documentations about history and popular folk beliefs in South-Eastern Europe, especially the popular belief in Vampires. Currently he is preparing a study on the cultural development in the Danubian Principalities in 18th century. Since December 2008, he is member of the Südost-Institut in Regensburg.
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