westbalkán - western balkans (3)

 Viktors Sorgen 

posted by Béla Rásky 16 years ago

Die Sorgen des angeblich kommenden Ministerpräsidenten möchte man haben.....ei derzaus - dachte er arbeitet am Regierungsprogramm...

Ach ja, registrieren muss man sich mit e-Mail-Adresse, haha, der 'Anserschmäh', wie man so in Wien sagt: Ich brauche wohl meinen Allerwertesten nicht darauf zu verwetten, dass das dies der - natürlich vollkommen unauffälligen - Akquirierung von Daten für den kommenden Wahlkampf dient. So macht man's Kinder...

 

 westbalkán - western balkans - Part 2 

posted by viktor 18 years ago
Check the new journal EastBound!
"The aim of EastBound is to create an international platform for Western and Eastern European researchers engaged in the multidisciplinary field of media and cultural studies."
(Mission Statement)

One of the first articles in the journal is "Spray Can Politics: Strengthening Party Identity in Post-Socialist Sofia".

Also see its richly updated 'Calls and Conferences' section.

 westbalkán - western balkans 

posted by viktor 18 years ago

Films from Bosnia and Hercegovina. Screenings presented by the CEU Center for Arts and Culture within the framework of "The Western Balkans" week. Program here.

Budapest

A picture from the heydays of liberal Budapest - when a whole (though short) underground line could be built within two years. And M1, the famous "Földalatti", Budapest's yellow line, still works. I have never seen this image of the construction on Andrássy before, so be full of admiration - and I am not telling your where it is from...

The M1-line so is a memento to both: a liberal mayor (for what Budapest was capable of) and the Siemens company, who more than a hundred years ago was capable of producing faultless underground trams (not like today's Combino crap...)

Budapest has – together with St. Petersburg and Vienna – one of the largest tramway networks of the world. The tramway type "UV" – standing for "Új villamos - New tramway" and pictured above – was designed in the early forties and is still a symbol for Hungary's once high-tech railway-carriage industry. With the arrival of the new low-floor-trams in spring 2006 – built by Siemens in Vienna and not too beautiful – this landmark of Budapest will vanish from the cityscape.
György Petri: Imre Nagy

Du warst unpersönlich wie die anderen bebrillten Führer
im Sakko, deine Stimme war nicht metallen,
denn du wußtest nicht, was du eigentlich sagen solltest,
so unvermittelt den vielen Versammelten. Gerade das Plötzliche
war ungewohnt für dich. Du alter Mann mit dem Zwicker,
ich hörte dich, ich war enttäuscht.
Ich wußte noch nichts

vom Betonhof, wo der Staatsanwalt
das Urteil gewiß heruntergeleiert hat,
ich wußte noch nichts von der groben Reibung des Stricks, von der letzten Schmach.

Wer will sagen, was sagbar gewesen wäre
von jenem Balkon aus, Möglichkeiten, unter Maschinengewehren
verfeuert, kehren nicht zurück. Gefängnis und Tod
wetzen die Schärfe des Augenblicks nicht aus,

wenn der eine Scharte bekommen hat. Aber wir dürfen uns erinnern
an den zögernden, verletzten, unentschlossenen Mann,
der gerade seinen Platz zu finden schien,

als wir davon aufwachten,
daß man unsere Stadt zerschoß.

Übersetzt von Hans-Henning Paetzke

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