Blogosfera--sphäre--sphere - Part 3

posted by viktor on 2005/10/16 14:08

[ Blogosfera | -sphäre | -sphere ]

Handbook for bloggers and cyber-dissidents for download at cyberjournalist.net from the content:
BLOGGERS, THE NEW HERALDS OF FREE EXPRESSION
Julien Pain
WHAT’S A BLOG ?
Pointblog.com
THE LANGUAGE OF BLOGGING
Pointblog.com
CHOOSING THE BEST TOOL
Cyril Fiévet and Marc-Olivier Peyer
HOW TO SET UP AND RUN A BLOG
The Civiblog system
Citizenlab
WHAT ETHICS SHOULD BLOGGERS HAVE ?
Dan Gillmor
GETTING YOUR BLOG PICKED UP BY SEARCH-ENGINES
Olivier Andrieu
WHAT REALLY MAKES A BLOG SHINE ?
Mark Glaser
PERSONAL ACCOUNTS
GERMANY: “We promote civil and human rights”
Markus Beckedahl
BAHRAIN: “We’ve broken the government’s news monopoly.”
Chan'ad Bahraini
USA: “Now I can write what I think”
Jay Rosen
HONG KONG: “I kept my promise to those who died”
Yan Sham-Shackleton
IRAN: “We can write freely in blogs”
Arash Sigarchi
NEPAL: “We tell the outside world what’s happening”
Radio Free Nepal
HOW TO BLOG ANONYMOUSLY
Ethan Zuckerman
TECHNICAL WAYS TO GET ROUND CENSORSHIP
Nart Villeneuve
ENSURING YOUR E-MAIL IS TRULY PRIVATE
Ludovic Pierrat
INTERNET-CENSOR WORLD CHAMPIONSHIP
Julien Pain

Antworten

Budapest

A picture from the heydays of liberal Budapest - when a whole (though short) underground line could be built within two years. And M1, the famous "Földalatti", Budapest's yellow line, still works. I have never seen this image of the construction on Andrássy before, so be full of admiration - and I am not telling your where it is from...

The M1-line so is a memento to both: a liberal mayor (for what Budapest was capable of) and the Siemens company, who more than a hundred years ago was capable of producing faultless underground trams (not like today's Combino crap...)

Budapest has – together with St. Petersburg and Vienna – one of the largest tramway networks of the world. The tramway type "UV" – standing for "Új villamos - New tramway" and pictured above – was designed in the early forties and is still a symbol for Hungary's once high-tech railway-carriage industry. With the arrival of the new low-floor-trams in spring 2006 – built by Siemens in Vienna and not too beautiful – this landmark of Budapest will vanish from the cityscape.
György Petri: Imre Nagy

Du warst unpersönlich wie die anderen bebrillten Führer
im Sakko, deine Stimme war nicht metallen,
denn du wußtest nicht, was du eigentlich sagen solltest,
so unvermittelt den vielen Versammelten. Gerade das Plötzliche
war ungewohnt für dich. Du alter Mann mit dem Zwicker,
ich hörte dich, ich war enttäuscht.
Ich wußte noch nichts

vom Betonhof, wo der Staatsanwalt
das Urteil gewiß heruntergeleiert hat,
ich wußte noch nichts von der groben Reibung des Stricks, von der letzten Schmach.

Wer will sagen, was sagbar gewesen wäre
von jenem Balkon aus, Möglichkeiten, unter Maschinengewehren
verfeuert, kehren nicht zurück. Gefängnis und Tod
wetzen die Schärfe des Augenblicks nicht aus,

wenn der eine Scharte bekommen hat. Aber wir dürfen uns erinnern
an den zögernden, verletzten, unentschlossenen Mann,
der gerade seinen Platz zu finden schien,

als wir davon aufwachten,
daß man unsere Stadt zerschoß.

Übersetzt von Hans-Henning Paetzke

> RSS Feed RSS 2.0 feed for Kakanien Revisited Blog Budapest

Calendar

Links