Balkan Studies 9
[ Balkans ]
Now follows the abstract (cf. Balkan Studies 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) of Tatjana Marković (Graz/Belgrade): Balkan Studies and Music Historiography. (Self-)Representation between Nationalist Myths and Europeanisation
Balkan Studies in music historiography are mainly determined by conservative understanding that Balkan culture is still of predominantly peasant character. Consequently, presentation of the Balkan music/s is based much more on insight in traditional than in art music, esp. contemporary, or popular music and, as such, it is present in the framework of positivistic ethnomusicological writings, in the first place. Recent musicological contributions to Balkan Studies (meaning studies of Balkan, West Balkan, southeast European music) show a new, growing interest in the field, signified by two main policies: on the one hand, there are writings of the guardians of nationalist myths, who construct the concept of music history in accordance with their frozen (medieval) exclusive image of national identity and, on the other, writings of the pro-European orientated scholars, who stress the Balkans’ close connections to Western Europe. The intermingling and separation of these two approaches, their different ideological and methodological outcomes, as well as possible ways of future research, will be discussed.
Balkanstudien und Musikgeschichte. (Selbst)Repräsentation zwischen nationalistischen
Mythen und Europäisierung
Die Musikgeschichte des Balkans wird nach wie vor von einem konservativen Verständnis der Balkankukltur von vorwiegend ländlichem Charakter bestimmt. Folglich wird die Erforschung und Präsentation balkanischer Musik eher von der Erforschung traditioneller, als von Kunst-Musik, wie besonders von Gegenwarts- oder Populärmusik geleitet und v.a. im Rahmen positivistischer ethnomusikologischer Schriften thematisiert Seit kurzem zeigen musikologische Beiträge zu den Balkan Studien (also Beiträge zur Musik des Balkans, des Westbalkans bzw. Südosteuropas) ein neues und wachsendes Interesse für das Gebiet, das sich v.a. zweifach verorten lässt: Einerseits handelt es sich um Texte der Bewahrer nationalistischer Mythen, die die Musikgeschichte in Übereinstimmung mit ihrem festgefahrenen (mittelalterlichen) und ausschließenden Konstrukt einer nationalen Identität bringen, und andererseits um Schriften der pro-europäischen WissenschaftlerInnen, die unermüdlich auf die engen Verbindungen zwischen dem Balkan und Westeuropa hinweisen. Der Vortrag wird die Vermischung und Trennung der beiden Ansätze, ihre ideologischen und methodischen Ergebnisse und die mögliche Richtung der Forschung in der Zukunft diskutieren.
Tatjana Marković is Assistant Professor at the Department of Musicology at the University of Arts in Belgrade. She has also been lecturing at the Karl-Franzens-Universität Graz as a postdoctoral fellow (Lise-Meitner Stipendium) and the Filozofska fakulteta in Ljubljana and collaborates with universities in Vienna, Bonn, Paris, Helsinki, and New York. She is a member of the editorial board of Nutida Musik (Stockholm), and Glasbeno-pedagoški zbornik (Ljubljana). Has published on Serbian and European music of the 19th and 20th century, especially on southeast European opera, and regarding issues of national cultural identity, nationalism, politics and music.
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Editor
Venue: HS, Inst. Slawistik, AAKH / Campus
The programme is to be found here, the abstracts are available as Balkan Studies 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, and as pdf.
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