Balkan Studies 5
[ Balkans ]
Here follows the abstract (cf. Balkan Studies 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9) of Maximilian Hartmuth (Istanbul): Image-ing Balkans History: Non-Creative Others, Attention Deficits, and Art as a Problem
There are some fields in the humanities and social sciences, such as Nationalism Studies, in which the Balkans are very present, and others, such as art history and related disciplines, in which they are practically invisible. My paper is to question the impact of this condition on perceptions of the Balkans and Balkan-ness beyond the academia. Are the established interests of Balkan Studies really maintaining the image of the Balkans as an essentially conflictuous, non-creative space?
In the West, few efforts have been made to consider the region’s cultural heritage on its own terms and not only in its relation to other (and better-known) historical cultures. In the region, by contrast, art histories have often followed the trail of national histories developed in accordance with the needs of emerging or consolidating modern nation-states. Did the insistence on categories like nationhood, continuity, liminality, and specificity ensued therefrom, when looking at (and applying them to) the cultural production of the past effectively impede our understanding of which? Did the downplaying of past connections produce a fragmented art-historical space of individual micro-units which conceptually cannot figure as anything else than provincial echoes of trends originating from outlying metropolitan cultures? Schools of art history in the region have lately been charged of having failed to emancipate themselves from a positivistic, descriptive tradition of scholarship which has remained largely out of touch with theoretical-methodological innovations in the West. As evidenced by the exceptionally marginal place of the Balkans in the international art-historical mainstream, this has resulted in a communication problem only further underscoring the region’s invisibility. It is, I will argue, necessary to counter this invisibility by making the region’s culturally creative past more knowable in accordance with current principles in both historical and art-historical research in order for conventional clichés of Balkan-ness to be alleviated.
Balkangeschichte be/Bild/ern: die unkreativen Anderen, Aufmerksamkeitsdefizite und Kunst als Problem
Balkanstudien sind in einigen Gebieten der Wissenschaften vom Menschen stark vertreten, so bspw. in den Nationalismusstudien. Andererseits sind sie in benachbarten Gebieten, wie den Geschichtswissenschaften so gut wie unsichtbar. Der Beitrag möchte den Eindruck, den diese Verteilung außerhalb des akademischen Publikums erweckt, hinterfragen. Wird dadurch ein Bild vom Balkan und von Balkanischem gefördert, das gleichbedeutend mit einem rückständigen und konfliktgeladenen Raum ist? In der westlichen Spielart der Balkanstudien wurden nur sehr wenige Versuche unternommen, das kulturelle Erbe dieser Region für sich und nicht nur im Vergleich zu anderen Kulturen zu untersuchen. In der regionalen Spielart wiederum wurde bspw. die Kunstgeschichte häufig den Bedürfnissen der sich bildenden Nationalstaaten untergeordnet. Zu fragen ist, ob die hieraus gewonnen Kategorien von Kontinuität, Nationalität und Liminalität die Wahrnehmung der historischen Vergangenheit nicht verstellen. Möglicherweise hat sich daraus der Eindruck von abgetrennten Mikro-Kunstgeschichten ohne Zusammenhang ergeben, die nur als Echos auf metropolitane Trends zu verstehen sind. Die institutionelle Kunstgeschichte in der Balkanregion hat es so einer rezenten Kritik zufolge nicht geschafft, sich von einem positivistischen und deskriptiven Verfahren zu Gunsten theoretischer Einbindung und methodischer Reflexion zu lösen. Da die intellektuelle Kommunikation zwischen der Peripherie des Balkans und dem "Rest" von Lücken geprägt ist, hat dies zu einer weiteren Provinzialisierung und zur genannten Unsichtbarkeit beigetragen. Um die konventionellen Vorstellungen vom Balkan zurechtrücken zu können, braucht es groß angelegte Unternehmungen, um die Geschichte und die Kunstgeschichte dieser Region in ihrer kulturellen Kreativität in den Rahmen moderner methodischer Reflexionsansätze einzufügen und bekannt zu machen.
Maximilian Hartmuth is a teaching assistant and doctoral candidate in History/Art history at Sabancı University, Istanbul (since 2006). He has studied History, Cultural Policy, and Cultural Heritage Management in Vienna, Belgrade, and Istanbul, and has worked in Sarajevo for an NGO active in the field of higher education. His prime area of interest is the Balkans as a space of diverse forms of cultural expression, with an emphasis on the histories of mentalities and the arts from the Middle Ages to the present.
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Editor
Venue: HS, Inst. Slawistik, AAKH / Campus
The programme is to be found here, the abstracts are available as Balkan Studies 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, and as pdf.
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