Titel

Image-ing the Balkans: Non-creative Others, Attention Deficits, and Art as a Problem

Autoren

Maximilian Hartmuth,  Istanbul

Im ersten Teil meines Aufsatzes werden die Aus- und Nachwirkungen einer hier postulierten unzureichenden Kenntnisnahme des Kunsterbes der Balkanregion außerhalb derselben thematisiert. Im zweiten Abschnitt wird vornehmlich die Selbstverständlichkeit angesprochen, mit der Kunst, Sach- und Bildkultur auch heutzutage noch oft als Marginalien in der Geschichtserziehung behandelt werden, obwohl gerade ihre Bildhaftigkeit und Greifbarkeit häufig bedeutend zum gesellschaftlichen Produkt "Geschichte" beitragen. Genauso gilt es, die interpretative Bestimmung der Kunstgeschichte als "kulturelles Kapital" erzeugendes Fach nicht zu unterschätzen. So dürfte etwa das weitgehende Nichtvorhandensein Südosteuropas im allgemeinen kunsthistorischen Diskurs auch einen gewissen Anteil an der Langlebigkeit und Einseitigkeit mit der Region verknüpfter Negativklischees haben.

The first part of my paper addresses the impact of what may be called an "attention deficit" in terms of the cognition of the historical art and architecture of the Balkan region internationally. This I see, at least in part, as a legacy of how art history was written both in the region and abroad. The second part of my paper addresses the absence of art and visual culture more generally in historical training and practice, questioning the implicit postulation that the visual – be it as art, material culture, or pictorial evidence – was of little concern to the historian, whose prime directive is the analysis of written sources. This, I argue, would not only be an unnecessary self-limitation of one’s evidence to the textual; it also ignores the function of images as factors in the social production of history. I also point to an impact of the neglect of art beyond the academia: as art produced in the past serves to advertise the position of cultures and societies vis-à-vis others and the world, the fact that the Balkans are virtually invisible in the art-historical discourse only reinforces the cliché of a region peopled by societies passionate only about argument.

pdf of article > Download Article
(PDF, 662 KB)
acrobat reader > Download Acrobat Reader
(Externes Download-Link)
CSS is validValid XHTML 1.0 TransitionalLevel Double-A conformance icon,
          W3C-WAI Web Content Accessibility Guidelines 1.0