Titel

Das Universum der Meisterkomponisten - Netzwerk- und Gender-Strategien im westlichen Musikleben zur Ringstraßenzeit

Autoren

Cornelia Szabó-Knotik,  Wien

Die Geschichte der westlichen Kunstmusik nach 1850 ist geprägt vom Konflikt zweier verschiedener Zugänge der musikalischen Entwicklung, die als Ästhetik der Form gegenüber der Ästhetik des Inhalts bezeichnet werden. In der Musikgeschichte herrscht die Auffassung, dass hinsichtlich der damals prestigeträchtigsten Form, der "Großen Symphonie", Johannes Brahms das Gegenstück zu Anton Bruckner bildet. Anhand des ästhetischen Konflikts wird die vielfältige Struktur der Inklusion sowie des Ausschlusses in der Kunstmusik Wiens deutlich, der innerhalb des sozialen Umfelds, der privaten Initiativen und des Identitätsdiskurses realisiert wurde. Ab den 1860er Jahren wurde Kunstmusik in Wien zunehmend zum kulturellen Paradigma wie auch zur Kulturpraxis. Beide Komponisten bezogen unterschiedliche Positionen im damals herrschenden Netzwerk aus Mitgliedern der Bourgeoisie und des Adels, die die ästhetischen Normen für Komposition, Aufführungspraxis sowie die institutionalisierte Form des Konzertlebens aufstellten.
Die Beschreibung dieses Phänomens leitet über zur Beschreibung der grundlegenden Züge der westlichen Musikkultur und zeigt, wie die Erstellung eines Kanons der Meister der Komposition im 19. Jahrhundert soziale Mechanismen und Rollenmodelle repräsentiert, der die Nonkonformisten von einer Karriere ausschloss und den Grund für den häufig diskutierten Mangel an prominenten weiblichen Kompositeuren darstellt.

The history of post-1850's (Western) art music is characterized by the conflict between two different approaches to this art's development, labelled aesthetics of form versus aesthetics of content. Music history has adopted the standard view that in the field of the then most prestigious form, the so-called Great Symphony, the counter-part to Johannes Brahms was Anton Bruckner. Through the aesthetic conflict the manifold structure of inclusion (and expulsion) via art music in Vienna can be described when this seemingly simple difference of styles is placed in the context of social behaviour, of the relation of private initiatives and the public and of the discourse of identification: From the 1860's on, art music was increasingly defined in Vienna both as a cultural paradigm and as a cultural practice. The guiding force of this process was a group of well established members of the bourgeoisie and nobility, who developed strategies and mechanisms to establish aesthetical norms for compositions and performances and institutional forms of concert life. Brahms and Bruckner each have a very different position with regard to this network and their respective standing in the Viennese culturally trend-setting society shaped their image handed on up to the present. In a second step this description is also relevant for a general feature of western music culture as it also shows how 19th century's establishment of the canon of Master Composers represents social mechanisms and role models that almost automatically excluded the non-conformist from a successful career and are therefore also the basis for the often discussed lack of many and prominent female composers.

pdf of article > Download Article
(PDF, 375 KB)
acrobat reader > Download Acrobat Reader
(Externes Download-Link)
CSS is validValid XHTML 1.0 TransitionalLevel Double-A conformance icon,
          W3C-WAI Web Content Accessibility Guidelines 1.0