Titel

Ethnisch-kulturelle Heterogenität und Moderne. Wien und Zentraleuropa um 1900

Autoren

Moritz Csáky,  Graz / Wien

Die Moderne als ein die gesamte Lebenswelt umfassendes Phänomen der Jahrzehnte um 1900 erklärt sich in Wien und in Zentraleuropa aus europäischen und spezifisch regionalen Voraussetzungen. Die Modernisierung hatte in Europa nicht nur eine ökonomische Vereinheitlichung mit einer rasanten Vergrößerung der Städte zur Folge, sie bewirkte auch eine beschleunigte Ausdifferenzierung der Gesellschaft (vertikale Differenziertheit), die vor allem in den urbanen Milieus individuelle und kollektive Krisen hervorrief. In Zentraleuropa wurden solche modernisierungsbedingten Krisen aufgrund der ethnisch-kulturellen Heterogenität der Region (horizontale Differenziertheit) noch potenziert. Ein signifikantes Merkmal der Moderne in Zentraleuropa ist daher eine permanente Identitätskrise (Jacques Le Rider), die die Kreativität beförderte, gleichzeitig jedoch die Konflikte vertiefte (Nationalismen, Xenophobien, Antisemitismen). Die Inhalte der repräsentativen Kultur (Kunst, Literatur, Musik) der zentraleuropäischen Moderne sind nicht zuletzt ein Reflexe auf diese Befindlichkeit.

Modernity - seen as a phenomenon embracing the whole social and cultural environment - in Vienna and Central Europe at around 1900 has to be analysed with regard to general European and also the specific regional conditions found in the Austro-Hungarian Empire. Modernisation in general not only expanded urban areas and brought about economic standardisation in Europe, societies also became more and more differentiated (vertical distinction), which again led to individual and collective crises in especially urban milieus. In Central Europe however, such crises were to be found to an increased extent because of the cultural and ethnic heterogeneity of the region (horizontal distinction). Hence, a permanent crisis of identity (Jaques Le Rider) is a significant feature of Modernity in the Central European region; on the one hand such crises strengthened nationalism, xenophobia and anti-semitism but on the other hand they also fostered creativity. What has been termed the prestigious culture of Central European modernity (arts, literatures and music) is therefore a reflection on these specific conditions of the region.

pdf of article > Download Article
(PDF, 187 KB)
acrobat reader > Download Acrobat Reader
(Externes Download-Link)
CSS is validValid XHTML 1.0 TransitionalLevel Double-A conformance icon,
          W3C-WAI Web Content Accessibility Guidelines 1.0